Relatieproblemen en burn-out bij ondernemers
12 augustus 2021 

Relatieproblemen en burn-out bij ondernemers

Een burn-out en relatieproblemen heb je nooit alleen: Je relatie, kinderen, vrienden, collega’s, medewerkers, klanten; iedereen heeft er in meer of mindere mate last van. Kijk eens naar je partner; hoeveel moet die wel niet van je houden om al jouw ellende en groeiende angsten en onzekerheden steeds maar weer op te vangen. Om steeds maar weer die chagrijnige antwoorden te accepteren. Die klaagzangen aan te horen, weer een feestje af te moeten zeggen. Hoe moeten ze jouw burnout snappen? Je snapt het zelf niet eens. Overdag doe je je stinkende best om je bedrijf draaiende te houden en probeer je medewerkers en klanten tevreden te houden, maar thuis raken ze steeds meer teleurgesteld in je. Om je relatie te redden en een echtscheiding te voorkomen dien je eerst aan jezelf te werken.

Je hebt je energie hard nodig om nog een beetje overeind te blijven. Om te overleven en soms zelfs om adem te halen. Het is fijn als je even geen energie hoeft te steken in je relatie en je gezin. Je verwacht dat je partner jóu nu even ondersteunt. Dat ze je huiselijke taken uit handen neemt. Dat ze je ontlast van de opvoeding van je kinderen. Dat ze steeds herhaalt dat het allemaal wel goed komt. Daarvoor ben je toch getrouwd! Door dik en dun, in voor- en tegenspoed!

Bij burnout is het logisch dat je relatie onder druk staat.

Relatieproblemen ontstaan vooral als je je eigen problemen niet effectief aanpakt. Voor je partner is het verschrikkelijk om te zien hoe je steeds verder wegzakt. Ze wil je helpen, maar ze kan je niet kan bereiken. Bovendien heeft je partner het zelf al druk genoeg met een baan, de kinderen en sociale activiteiten. Maar wát je partner ook doet; ze is in ieder geval NIET je therapeut. Dat mag je niet verwachten. Dan worden je relatieproblemen nog groter dan je burn-out. Dan is de veiligheid die je jouw gezin wilt bieden volledig weg. En neem maar van me aan; dan wordt je grootste angst realiteit en stort je helemaal in. Dat wil je echt niet.

Als Burnout Coach moet ik helaas regelmatig constateren dat veel ondernemers dit wel líjken te willen. Het doorzettingsvermogen dat je gebruikt om je bedrijf uit te bouwen, gebruik je nu op een negatieve manier. Dit typische manager-gedrag is nodig om überhaupt een burn-out te kunnen krijgen. Je moet jarenlang de signalen negeren en er nóg harder aan trekken. Je moet jarenlang niet naar je lijf, je klachten en je partner luisteren. Je moet jezelf jarenlang uitputten. Anders kun je geen burn-out krijgen.

Bij relatieproblemen is het logisch dat je stress ervaart.

Relatieproblemen zie je vaak ook lang van tevoren aankomen: Je moet jarenlang alle signalen negeren. Je moet jarenlang niet naar je lijf en je partner luisteren. Je moet jarenlang je relatie uitputten. Er meer energie uit halen, dan er in stoppen. Anders kun je geen relatieproblemen krijgen.

Ik sprak laatst een CEO die me vertelde dat zijn relatie aan het afbrokkelen was. Hij hield van zijn vrouw en kinderen. Die waren alles voor hem. Maar ja; omdat ze beide een drukke baan hadden, namen ze geen tijd voor elkaar. En als ze samen waren, hadden ze het alleen nog maar over problemen, de kinderen en het huishouden…..

Het is niet altijd duidelijk of er eerst relatieproblemen waren of eerst de burn-out symptomen van één van de partners. Dat maakt ook helemaal niets uit. De onderliggende structuur is namelijk hetzelfde. De oplossing dus ook. Het begint bij jezelf serieus te nemen en NU aan je jezelf gaan werken.

Je hoeft alleen maar aan jezelf te werken.

Je hoeft niet aan je burn-out, je relatieproblemen, onzekerheden of sociale angsten te werken. Je hoeft alleen maar aan jezelf te werken. Maar ja; dat is nou juist het probleem. Dat schuif je voor je uit. Dat heb je al bewezen, anders had je nu geen burn-out symptomen gehad!! Dan had je nu geen relatieproblemen gehad!! Dit is al lang bewezen, dus bespaar je de moeite als je het wilt ontkennen of het tegendeel wilt bewijzen.

Om tegelijkertijd je burn-out en je relatieproblemen aan te pakken volg je gewoon een degelijk burnout traject bij mij. Eventueel volg je af en toe samen met je partner een sessie en gaan we samen helderheid creëren en afspraken maken. Je partner is namelijk ook hartstikke onzeker over de situatie. Je wilt haar niet teleurstellen,  maar onbedoeld daar ben je al aardig mee bezig.

Je kunt nu écht geen tijd voor jezelf vrijmaken.

Als ondernemer ben je vooral druk met je organisatie, cashflow, nieuwe klanten vinden en een consistente groei realiseren. Maar weet je nog waarom je jouw onderneming gestart bent? Je wilde toch flexibiliteit, financiële vrijheid en je eigen tijd indelen? Het is nu natuurlijk niet het juiste moment om die wilde plannen te effectueren. Dat is het nooit! Realiseer je dat als je straks écht omvalt met een zware burn-out, dat je dan afstand móet nemen.

Ik heb al diverse directeuren zover gekregen dat ze er serieus werk van maakten om een (tweede) burn-out te voorkomen. Dat ze aan zichzelf gingen werken vóórdat hun partner de handdoek in de ring gooide. Dat is de reden waarom ik mijn werk zo geweldig vindt. Het is echt veel prettiger om aan de goede kant van het randje te blijven. Bel me gewoon en laten we kijken hoe je jouw energie en kracht weer terug krijgt. Mogelijk ga je dan straks doen waar je ondernemer voor bent geworden. Of…

Je kent het wel: ‘met de een klikt het beter dan met de ander’. Maar hoe komt dat nou eigenlijk? Wat is nou eigenlijk de clou van een optimale relatie? Als je naar je partner kijkt, zou je kunnen stellen dat het komt door de liefde. Je houdt van elkaar (althans zo ben je samen je relatie ingegaan) dus het komt wel goed. Maar het percentage echtscheidingen doet vermoeden dat liefde alléén niet voldoende is. Er is blijkbaar méér nodig.

Oprechte interesse maakt het verschil

In mijn leiderschapstrainingen leren deelnemers onder andere ‘de klik’ te maken en overtuigende en oplossingsgerichte taalpatronen toe te passen. Je leert effectieve technieken om jezelf en je partner uit een vervelende stemming te halen, in het ‘hier en nu’ te blijven en nog veel meer. Maar ik zeg er tegelijk bij, dat je alle technieken mag vergeten als je één ding heel goed doen: Werkelijke en oprechte interesse hebben in de ander.

“De clou is dat mensen die wérkelijk in elkaar geïnteresseerd zijn, alle technieken voor een optimale relatie als vanzelf toepassen.

Dit blijkt echter nog niet mee te vallen. We zijn vaak erg bezig met andere dingen, weerstand, verlangen om de ander te veranderen en machtsspelletjes. Daarom gaat een communicatietraining vooral over persoonlijke ontwikkeling en “in het nu blijven”.

Weerstand voorkomen

Je zult het meteen met me eens zijn dat iedereen prettig en in overvloed zou moeten kunnen leven. Maar als ik je vraag om €1000,- te storten op giro 555, dan moeten veel mensen even nadenken. Door abstracte taal en woorden te gebruiken krijg je snel overeenstemming en kom je er samen wel uit. Door iets heel specifiek en persoonlijk te maken, kun je weerstand opbouwen. Dit staat los van de inhoud, dus of je iets positiefs of negatiefs wilt zeggen.

Gebruik bij relatieproblemen, stress, echtscheiding en burnout dus veel abstracte taalpatronen die geen weerstand zullen oproepen. Gebruik zinnen als: ‘Het is denk ik goed dat we beter naar elkaar luisteren’ en ‘Ik kan me voorstellen dat je het fijn vindt om lekker fit en vrij in je vel te zitten’. In mijn training Persoonlijk Leiderschap leer je hier alles over.

Gemeenschappelijke interesses

Het is makkelijker samenleven als er gemeenschappelijke interesses zijn. In het begin van je relatie ben je constant aan het ontdekken wat de ander motiveert en bezig houdt. Toen was je nog oprecht geïnteresseerd. Als je relatie inslaapt dan ga je er van uit dat je al weet hoe je partner zal reageren en wat je partner leuk vindt. Je verliest je interesse en je gaat op oude ervaringen reageren.

Ga dus bij je partner weer op zoek naar gemeenschappelijke interesses. Je hebt dat eerder al gedaan, dus je hoeft alleen maar even over je eigen weerstand heen te stappen en weer eens nieuwsgierig en onderzoekend in je relatie te gaan staan. Als je zelf burnout bent dan is dat sowieso een stap die je moet zetten. Als je partner burnout is, dan is dat de beste manier om je relatie weer oké te krijgen.

Ik weet dat het niet gebruikelijk is om deze vraag te stellen. We zijn immers gericht op het voldoen aan verwachtingen. Verwachtingen van onszelf of van anderen. Maar ook verwachtingen áán onszelf of aan anderen. Veel mensen denken bij de vraag of ze geschikt zijn voor het werk aan hun baan, bedrijf of activiteiten.

Maar ik bedoel eigenlijk heel iets anders:
In een leven, bedrijf en relatie moeten regelmatig beslissingen genomen worden. Beslissingen die consequenties hebben, maar die wél genomen moeten worden! De vraag is of jij degene bent die deze beslissingen neemt. Ik heb het niet over jij ze dúrft te nemen, wilt gaan nemen of zal gaan nemen, maar of je bereid bent het nu te doen.

Met andere woorden: Of jij geschikt bent voor het werk dat je te doen hebt. Als je dat nog niet doet, stel jezelf dan eens de vraag wie je moet zijn om het het werk wél te doen. Of bekijk de video hieronder:

Uiteraard is het mijn vak, mijn passie en mijn werk om mensen te trainen en te coachen om de beste versie van zichzelf te worden en de juiste actie te nemen. In de training Persoonlijk Leiderschap ontwikkel je leiderschap met als doel om beter in een flow van moeiteloosheid te komen waarin je eenvoudig de juiste dingen doet.

Met cliënten die met een burnout bij mij komen maak ik altijd de afspraak dat ze géén grote beslissingen nemen voordat ze helemaal fit zijn. Ik bedoel hiermee: Je bedrijf failliet laten gaan, van je partner scheiden of grote confrontaties opzoeken. De reden dat mensen dit soort stappen willen zetten is om zo snel mogelijk los te komen van de problemen die de burnout veroorzaakt hebben. Dat is zelden de juiste oplossing omdat je jouw problemen gewoon meeneemt naar de volgende situatie.

Zinloos dus. Wat wél zin heeft is uit je slachtofferrol komen en het heft in eigen hand nemen.

Als je nog niet in de gaten hebt dat je altijd elke situatie naar je hand kunt zetten, dan heb je nog wat te leren. Als je alleen al naar je relatie, leef- en werkomgeving kijkt, dan kun je al heel veel doen om de oorzaken van je burnout weg te nemen. Hierbij vier stappen die je zelf kunt zetten:

1: Besef dat je ideale werk en relatie er al zijn!

Of je nu ondernemer, directeur, medewerker of ambtenaar bent; je zult ooit een idee gevormd hebben over wat er van je verwacht wordt. Misschien heb je zelfs op papier een functie-omschrijving (verwachtingen-lijstje) waarin vastgelegd is wat je taken zijn.

Laat het idee maar los dat een functieomschrijving de werkelijkheid is. Je doet heel iets anders dan wat er op papier staat of wat er (niet) uitgesproken wordt. Je werk en je relatie zijn een mix van wat je zelf en anderen ervan verwachten. Dat betekent dat je alle ruimte hebt om jouw leven op je eigen favoriete manier in te vullen.

2: Maak heel helder wat je (de-)motiveert

Schrijf eens op wat je leuk vindt in je werk en relatie. Doe dat ook voor waar je een hekel aan hebt. De meeste mensen hebben wel helder waar de energie weg loopt, maar snappen nog niet dat ze daar iets aan kunnen doen. Ze blijven zich verzetten en strijd voeren (en raken uiteindelijk burn-out).

Veel minder mensen hebben een besef waar ze wél energie van krijgen. De zaken waar je energie van krijgt zijn juist essentieel om in je kracht te komen. Als je alleen nog dingen doet waar je energie van krijgt, zul je snel fit zijn en uitblinken in je werk, relatie en leven.

3: Kijk naar de positieve kanten van je werk en relatie

Veel dingen zijn saai omdat je niet weet wat het nut ervan is. Als je er anders naar kijkt, kun je bijvoorbeeld ontdekken dat het wegwerken van een stapel werk andere mensen heel gelukkig kan maken. Als je bijvoorbeeld een presentatie moet voorbereiden en daarbij alleen maar aan je spreekangst denkt, zal je het keer op keer uitstellen.

Als je echter kijkt naar het eindresultaat en de waardering die je krijgt, zal je veel meer gemotiveerd zijn en energie krijgen.

4: Ga doen wat jij en je partner leuk vinden

Vertel iedereen die wil luisteren wat je leuk vindt aan je werk en relatie. En geef daar vanaf nu al je aandacht aan. Vertel ook welke zaken je wilt delegeren, overdragen en afstoten. Het interessante is dat zaken die jij niet leuk vindt, voor een ander juist bijzonder interessant zijn.

Het is dus belangrijk om te gaan onderhandelen. Zodoende wordt het voor iedereen beter en prettiger. Probeer deze stappen zelf eens toe te passen.

Zit je al zover in een burnout dat je wel wat meer nodig hebt, dan is een professioneel burnout traject de beste aanpak. Neem het heft in eigen hand en zorg dat je de beste burnout coach krijgt die jou weer in je kracht kan helpen. Neem gewoon even contact op.

Over de schrijver
Jos Verheijden is ervaringsdeskundige senior Burnout Trainer & Coach en helpt ondernemers, MKB-directeuren, zelfstandigen en hoog opgeleide professionals bij het voorkomen en herstellen van burnout symptomen en gerelateerde klachten zoals stress, sociale angsten, uitstelgedrag, werkdruk, onzekerheid, overspannenheid, communicatie en leiderschap. Jos wil bijdragen aan het onafhankelijk en vrij maken van ondernemende mensen waardoor ze hun leven weer terug krijgen. Dat doet hij via zijn coaching, training, vlogs, blogs, interviews en documentaires.