arrow_drop_up arrow_drop_down
Voorkomen van burnout Jos Verheijden

VOORKOMEN van burn-out

Burn-out voorkomen en Sociale Angst loslaten is makkelijker dan van burnout herstellen.

Burn-out Symptomen en Sociale Angst kosten je veel negatieve energie. Je wordt duizelig van de stress. Je voelt tintelingen, spierpijn en pijn op de borst. Je zou er nog depressief van worden! Dat geldt voor mannen én vrouwen. 


Alle typische burn out verschijnselen en klachten hebben dezelfde diepere oorzaak en hebben te maken met oude trauma's, onzekerheid, sociale stress, uitstelgedrag, besluiteloosheid, lage assertiviteit en overtuigingskracht.


Mijn effectieve aanpak richt zich op deze diepere oorzaken: Het resultaat is dat je een échte burnout voorkomt of definitief van je zware burn-out herstelt.

Je kunt weer verder met je werk en je leven! 

Herken je deze burn-out symptomen bij jezelf:

Je bent lichamelijk overspannen.

Lichamelijke uitputting is kenmerkend voor een burn-out. Je bed uitkomen kan al zwaar aanvoelen. Je hebt de kracht niet meer om een rondje te wandelen.

Je bent vaak duizelig. Je hebt hoofdpijn, pijn op de borst, hartkloppingen, maagklachten, buikpijn, vermoeide en slappe spieren. Veel mensen hebben last van bijnieruitputting.



Je bent mentaal uitgeput.

Psychische klachten, stress en sociale angsten zijn kenmerkend voor burn-out. Evenals schuldgevoel, somberheid en een lusteloos en depressief gevoel.

Je ervaart geheugen- en concentratieproblemen en je kunt niet tegen drukte en lawaai. Je bent besluiteloos, onzekerheid en opgejaagd. Je huilt veel en je wordt snel boos.



Herken je deze sociale angst klachten bij jezelf:

Je ontloopt situaties.

Je verstijft bij voorstelrondjes of als je onverwacht het woord krijgt. Je merkt dat de angsten steeds erger worden en je volledig uitputten. Daardoor ontloop je confrontaties en gesprekken. 

Je raakt gefrustreerd en je verliest de grip op collega's en medewerkers. Je gedraagt je meer als collega dan als manager, maar dat werkt natuurlijk niet.



Je verliest de controle.

Je komt niet verder omdat je perfectionistisch en een controlefreak bent. Je doet het liefst alles zelf; dat is het snelst en het gaat meteen goed. Daardoor raak je verder achterop en verlies je de grip.

Je aandacht en concentratievermogen verslappen en je mist afspraken. Je moet toezien hoe anderen zich ontplooien terwijl jij jezelf terugtrekt.



Ben je er helemaal klaar mee en wil je het anders gaan doen?

Je hebt alle capaciteiten en een prima opleiding genoten. Je bent directeur, zelfstandige of professional. Maar naast alle verantwoordelijkheid moet je ook presentaties geven, onderhandelingen voeren, vergaderingen bijwonen en met klanten praten. Je maakt lange dagen.


Op zich heel leuk, maar je wordt steeds vaker overmand door angst en paniekaanvallen. Je bent moe en je raakt uitgeput. Had je al sociale angst of zijn het verschijnselen van uitputting? In ieder geval kom je zo niet verder. Dit kan anders.

Heeft een online burnout test of diagnose van je huisarts zin?

Diagnose van huisarts

Als je fysieke klachten hebt die wijzen op uitputting, vermoeidheid, oorsuizen, duizeligheid, spierslapte, enzovoorts, enzovoorts dan ga je uiteraard naar je huisarts.

Als je pijn op de borst, hartkloppingen, paniekaanvallen en zo hebt, dan stop je nu met googelen en ga je meteen naar je huisarts. Blijf aub wel je gezonde verstand gebruiken!

Je huisarts zal eerst alle lichamelijke oorzaken onderzoeken en je eventueel naar een specialist door verwijzen. Als je lichamelijk oké bent dan kijkt hij naar psychische oorzaken zoals stress, werkdruk en onzekerheden.

Bij mogelijke burn-out symptomen en overspannenheid zal hij je adviseren om het wat rustiger aan te doen. Komt allemaal goed!



Online burnout test

Online vind je vele gratis burnout testen. De meeste zijn gebaseerd op hetzelfde idee dat je middels een aantal vragen kunt vaststellen of je uitgeput, moe, overspannen of burnout bent.

Dat is natuurlijk prachtig, maar dat wist je al. Anders had je die test niet gedaan! Dus je kunt jezelf afvragen of je het antwoord eigenlijk wel wilt weten.

Een huisarts en psycholoog gebruiken meestal de officiële DSM5 test. Maar zelfs zij vertrouwen daar niet op en zullen altijd doorvragen en jouw energielekken onderzoeken.

Er kunnen zoveel oorzaken zijn waardoor je energie laag is, dat je beter praktisch en nuchter kunt blijven nadenken. Zoals je wel begrijpt vind ik een online burnout test een zoethoudertje maar het prikkelt vooral je uitstelgedrag.



Persoonlijk advies

Bij een telefonische intake heb ik meestal in 10 minuten al een diagnose van wat de oorzaak van je uitputting is. De oplossing is al net zo eenvoudig:

Bij een echte burnout en uitval doorbreek je eerst rigoureus je energie-vretende patronen en na een tijdje start je met persoonlijke ontwikkeling. Dat gaat vrijwel altijd in een vaste volgorde.

Bij stress, overspannenheid, werkdruk, vermoeidheid, angsten en burn-out symptomen kun je direct starten met je persoonlijke ontwikkeling. Door hier meteen mee te starten voorkom je later uitval.

Al deze klachten komen altijd voort uit energie-vretend gedrag veroorzaakt door trauma’s, onzekerheden en tegenslagen. Dus daar moet je sowieso mee aan de slag. Houd het simpel!



Stress en burn-out symptomen kun je snel overwinnen!

Als je stress, burnout symptomen of sociale angst wilt aanpakken en je een ander resultaat wilt behalen dan nu, dan zijn dit de stappen die we samen gaan doorlopen:


  • Oude patronen en structuren definitief doorbreken.
  • Trauma's, uitstelgedrag en besluiteloosheid aanpakken.
  • Bewijsdrang, perfectionisme en controlegedrag loslaten.
  • Omgaan met faalangst, onzekerheden en tegenslagen.
  • De meest gezonde balans vinden tussen werk en privé.

Intensief persoonlijk contact met alle aandacht voor jou.

Je bent niet je sociale angst

Angst en burnout symptomen voelen erg zwaar en je hebt er geen grip op. Je snapt niet wat er met je gebeurt. Je gaat jezelf identificeren met je sociale angst en vermoeidheid.

Daarom denk je dat het bij jou hoort en dat het heel moeilijk is om er van af te komen. Dat idee mag je nu loslaten!



Je hoeft er niet mee te leven

Maar ja; als je met je spreekangst en burnout symptomen naar je huisarts gaat, dan krijg je te horen dat je het even rustiger aan moet doen. Je kunt wel wat anti-depressiva krijgen.

Dat je dan half slapend staat te presenteren en je bedrijf draaiende moet houden; dat moet je maar accepteren.



Je hoeft slechts te weten HOE

Je sociale angst en burnout symptomen hebben een vaste structuur. Er is niets mis met je! Je brein herhaalt gewoon wat het geleerd heeft. Omdat het aangeleerd is, kun je dit gedrag redelijk eenvoudig veranderen.

Je moet uiteraard wel weten HOE! Dat is mijn vak en daar ben ik erg goed in!



In Nederland sta ik bekend als een van de meest effectieve specialisten op het gebied van burn-out en sociale angsten. Daarom werd ik gevraagd om als expert op te treden in tv-programma's.

Ps. Als voor jou alleen de beste goed genoeg is:
Ik verzorg alle coaching en training zélf!

Wil je samen met mij en andere deelnemers in een groepstraining aan jezelf werken? 

Met Persoonlijk Leiderschap word je de beste versie van jezelf. 

Persoonlijk Leiderschap is voor professionals die sterk en evenwichtig in hun werk en leven willen staan en optimaal willen presteren en communiceren. Je kunt ontspannen aan jezelf werken.

Klik hieronder en lees meer over: 

Wil je via e-learning geheel zelfstandig in je eigen tijd en tempo aan jezelf werken?

Met Persoonlijke Kracht Online leer je loslaten en doorgroeien.

Burnout en stress symptomen, sociale angsten, spreekangst en lage assertiviteit pak je via e-learning heel grondig aan in Persoonlijke Kracht Online. Je bent snel weer vrij om te doen wat je wilt.

Klik hieronder en lees meer over: 

Burn-out: Voorkomen is makkelijker dan herstellen.

Het is beter om een burn-out te voorkomen dan om ervan te moeten herstellen. Dit is het streven waar ik me dagelijks voor inzet. En om een burn-out te voorkomen zijn er bepaalde adviezen die je op dagelijkse basis kunt opvolgen. Een burn-out komt namelijk niet zomaar tevoorschijn. Er zijn altijd  vroege klachten te herkennen. Bovendien zijn bepaalde levensstijlen gedoemd om tot een burn-out te leiden.

Het voorkomen van een negatieve spiraal begint dan ook bij het vaststellen van de mogelijke oorzaken. De volgende thema's zijn voorbeeld van oorzaken die leiden tot een energie kostende levensstijl. Het gaat om sociale stress, waar meer mensen mee te maken hebben dan je in eerste instantie zou denken:

Bewijsdrang

Bewijsdrang komt voort uit een gebrek aan zelfvertrouwen. Bijvoorbeeld ontstaan door  jeugdinvloeden, die hebben geleid tot een sociale angst. Je hecht te veel waarde aan de mening van anderen. Wat vinden mensen van me? Wat denken ze over de dingen die ik doe? Hoe zorg ik ervoor dat mensen een goed beeld van mij hebben?

Deze bewijsdrang kan doorslaan in fysieke en mentale uitputting. Je loopt jezelf voorbij door de angst die je voelt om als niet succesvol gezien te worden.


Perfectionisme

Je hebt het idee dat alles perfect moet worden gedaan. Is dit niet het geval, dan raak je lichtelijk in paniek. Dit zorgt er in je werk voor dat je te lang met bepaalde werkzaamheden bezig bent. Je checkt te vaak of iets perfect is en of er een manier is waarop het beter kan. Dat kan altijd!

Je legt jezelf hiermee een enorme druk op die op een lange termijn niet vol te houden is. Bij perfectionisme ligt de nadruk echter vaak op wat er fout kan gaan. Dat kost je veel negatieve energie en dat leidt uiteindelijk tot burnout.


Egoïsme

Veel mensen zijn bang om als egoïstisch over te komen. Wanneer je bijvoorbeeld ergens 'nee' tegen moet zeggen om aan je eigen gezondheid te denken, is dit heel moeilijk. Je redenatie is dat je voor jezelf kiest in plaats van voor een ander, wat egoïstisch zou zijn. Onzin natuurlijk!

Vervolgens komt de waarde voor de mening van anderen ook weer in; je bent bang dat ze jou als egoïstisch zien. Het is echter veel egoïstischer om jezelf níet te laten zien. We zien liever jóu zoals je bent, dan een kopie van iemand anders.


Je sociale angst en fobie herkennen

De eerste stap richting het voorkomen van een burn-out en het bijbehorende overspannen gevoel is dus het herkennen van deze signalen. Je hoeft hiervoor echt geen burn-out test te doen. Om dit effectief te doen, kun je jezelf gewoon een aantal vragen stellen. Bijvoorbeeld:

- Ervaar ik vaak druk, stress, weerstand en angst in sociale situaties?

- Hecht ik eigenlijk niet te veel waarde aan de mening van anderen?

- Probeer ik sociale angst te verstoppen waardoor ik paniek voel?

- Cijfer ik mezelf vaak weg om spanning en stress te voorkomen?

- Heb ik het idee dat ik sociale situaties het liefst uit de weg ga?


Herken je jezelf in dit soort angst klachten? Dan is de kans groot dat een sociale fobie of misschien zelfs burnout symptomen ervaart.

Je bent niet je burnout of sociale angst!

Een fout die mensen geneigd zijn om te maken, is te denken dat stress, sociale angst en overspannenheid een deel van henzelf zijn. Zeker wanneer deze klachten al jaren spelen, mogelijk al sinds de pubertijd. Ze identificeren zichzelf met de signalen. Dit is dus niet nodig. Er is geen angststoornis verbonden aan jou als mens. Het is aangeleerd gedrag. Een burnout en angststoornis leer je  op de volgende manieren aan:

Stress door jeugdtrauma

Door een ingrijpende gebeurtenis in je jeugd heb je een sterke sociale angst ontwikkeld. Een voorbeeld kan zijn dat je werd gepest of dat je een keer door een groep mensen keihard werd uitgelachen.

Tot op de dag van vandaag speelt dit trauma onbewust een irrationele rol in je leven. Je vermijdt hierdoor nog steeds grote groepen en je hebt een hekel aan het geven van een presentatie.


Angst als aangeleerd gedrag

Het kan zijn dat je ouders of andere mensen in je omgeving bepaalde sociale angsten hadden. Zeker op jonge leeftijd ben je dan geneigd om dit gedrag van hen over te nemen.

Het gaat onbewust, het gebeurt wel. Weet dan dat het niet aan jou als persoon is verbonden. Je nam de angst van anderen over om aan hun verwachtingen te voldoen. Je wilde er bij horen en meedoen.


Burnout en sociale angst kun je aanleren én weer loslaten.

Het positieve is dat aangeleerd gedrag ook weer afgeleerd kan worden. Je moet je denk- en gedragspatronen aanpassen om tot andere resultaten te komen. Door  veranderingen in je levensstijl te maken, zul je een burn-out voorkomen en angsten loslaten. Als senior burn-out coach begeleid ik mensen dagelijks door dit proces heen. Maar er zijn  een aantal factoren waar je zelf al over na kan denken.

Als je jouw burnout verschijnselen en sociale angst bekijkt , wat zijn dan de dingen  die je direct anders kunt doen? Welke mogelijkheden zijn er om je depressie, angst, stress, werkdruk, uitstelgedrag of besluiteloosheid aan te pakken?

Wil je samen met mij en andere deelnemers in een groepstraining aan jezelf werken? 

Met Persoonlijk Leiderschap word je de beste versie van jezelf. 

Persoonlijk Leiderschap is voor professionals die sterk en evenwichtig in hun werk en leven willen staan en optimaal willen presteren en communiceren. Je kunt ontspannen aan jezelf werken.

Klik hieronder en lees meer over: 

Wil je via e-learning geheel zelfstandig in je eigen tijd en tempo aan jezelf werken?

Met Persoonlijke Kracht Online leer je loslaten en doorgroeien.

Burnout en stress symptomen, sociale angsten, spreekangst en lage assertiviteit pak je via e-learning heel grondig aan in Persoonlijke Kracht Online. Je bent snel weer vrij om te doen wat je wilt.

Klik hieronder en lees meer over: 

Bewijsdrang loslaten.

Bij bewijsdrang speelt het dus heel erg dat je jezelf voorbijloopt om maar iets ten opzichte van een ander te bewijzen. Stel dit eens in perspectief. Is het echt zo belangrijk dat je extra uren maakt om je manager, baas of collega’s van je eigen kunnen te overtuigen?

Is het niet veel belangrijker dat je gelukkig bent met wie je zelf bent? En dat je rust in je hoofd hebt? En dat je deze extra tijd en energie beter in je gezin, familie of vrienden kunt stoppen ?


Perfectionisme loslaten.

Perfectionisme komt enerzijds voort uit een irrationele drang om iets tot in de puntjes perfect te regelen en anderzijds om fouten te voorkomen. Maar ook dit moet je in perspectief proberen te zien.

Maakt het echt iets uit als je soms een keer een foutje maakt? Doen we dat niet allemaal? En is het echt die paar uur extra waard om iets net 1% beter te doen? Zeker wanneer dit mogelijk tot een burn-out leidt, begint het steeds meer irrelevant te lijken.


Angst voor egoïsme loslaten.

Angst voor egoïsme staat dus nadrukkelijk in verband met het hechten van veel waarde aan de mening van anderen. Ook met deze denkwijze ben je niet voldoende met je eigen gezondheid bezig.

Als je zelf niet gezond bent, kun je ook geen andere mensen helpen. Het begint altijd bij jezelf. Sta voor anderen klaar vanuit een positie van kracht en vertrouwen in jezelf, in plaats van uit een positie van angst. Neem het heft in eigen hand!


Breng structurele veranderingen aan

Om echt op de lange termijn veranderingen teweeg te brengen, moet je dus niet slechts voor een tijdje dingen anders doen. Het gevaar bij het herkennen van sociale angsten en de rol die ze hebben in een burn-out, is dat je hier alleen kortstondig rekening mee houdt. Je hebt een ‘aha-momentje’ gehad, maar vervolgens verval je weer in je eerdere gewoontes. Een structurele verandering vindt pas plaats wanneer je herhaaldelijk met de oplossingen bezig bent.

Besluiteloosheid leidt tot burnout.

Het is een groot risico om te denken ‘dat komt later wel’. Als je dit maar vaak genoeg denkt, dan is het uiteindelijk ook echt te laat. Voor je het weet is de burn-out daar. Grijp op tijd in wanneer je de eerste signalen ervaart.

Vraag bijvoorbeeld om hulp en probeer op die manier je denkbeelden en je bijbehorende gedrag aan te passen.

Besluiteloosheid en uitstelgedrag zijn veel voorkomende oorzaken van burnout symptomen die uiteindelijk tot een serieuze burnout kunnen en zullen leiden.


Werkdruk en stress overheersen.

Wat je ook vaak hoort, is dat het aanpakken van het probleem door werkdruk en stress wordt uitgesteld. Je hebt er nu gewoon even gewoon tijd voor, omdat het ‘te druk is op werk’. In zo’n geval moet je er juist tijd voor maken.

Als je te vaak en te lang met dit soort excuses komt, is het ook op een gegeven moment te laat. En zoals ik al eerder zei, je wil een burn-out liever voorkomen dan verhelpen.

Pak je werkdruk en stress aan nu het nog redelijk eenvoudig te doen en te overzien is.


Angst voor erkennen probleem.

In het verlengde van de sociale angsten die je in een burn-out aan het duwen zijn, ligt een andere sociale angst. Je bent bang wat andere mensen van je denken wanneer ze horen dat je aan burn-out gerelateerde problemen ervaart.

Wat echter vaak juist het geval is, is dat mensen medeleven tonen. Zeker van de mensen die er toe doen, krijg je in dit soort tijden juist steun. Mensen proberen zich in te leven in wat je meemaakt.

En bovendien gaat je gezondheid boven de mening die anderen erover hebben.


Trek de juiste conclusie en kom in actie.

Al met al is het dus zaak om negatieve denkpatronen eerst te herkennen en ze vervolgens aan te pakken. Herken je jezelf in de bovenstaande problematiek en wil je er iets aan gaan doen? Dan heb je in ieder geval de eerste stap gezet. Je erkent dat er iets moet veranderen. Dit is al heel wat. De kans dat het je dan gaat lukken om ook echt een burn-out te voorkomen, neemt daarmee direct significant toe.

Heb je meer behoefte aan begeleiding en extra informatie over hoe je een mogelijke burn-out het beste kunt voorkomen? Dan help ik je als ervaren burn-out coach graag verder. Voor vragen en meer informatie kun je altijd bij mij terecht.

Zo pakken we het aan

In Coaching en Training werk je heel gericht aan je sociale angst en burnout symptomen. Vanwege mijn specialisatie kunnen we alle oorzaken veilig, vertrouwd en definitief oplossen.

Vooraf heb je eerst een telefonische intake. Je merkt snel genoeg of er een ‘klik’ is en of mijn aanpak bij jouw leerdoelen past.

Professionele methode

Ik werk op basis van veilige, verantwoorde en internationaal gehanteerde methodieken als NLP, Systemisch Werken (Familie en Organisatie Opstellingen), Oplossingsgericht Werken, PLT, Time Line Therapy, Hypnotherapie, EMDR, EFT, SMD en Lichaamsbewustzijn.

Afhankelijk van je behoefte combineer je jouw groepstraining of e-learning met individuele coaching.

Training-Coaching 3.0

Het rendement van training en coaching wordt enorm verhoogd als je een combinatie maakt van professionele cursussen, live oefensessies en individuele coaching.

De live groep sessies in de Lead2Flow Academy zijn op vaste tijden. De cursussen volg je als je tijd, energie en zin hebt. De individuele coaching sessies plan je in overleg met mij in.

Wil je samen met mij en andere deelnemers in een groepstraining aan jezelf werken? 

Met Persoonlijk Leiderschap word je de beste versie van jezelf. 

Persoonlijk Leiderschap is voor professionals die sterk en evenwichtig in hun werk en leven willen staan en optimaal willen presteren en communiceren. Je kunt ontspannen aan jezelf werken.

Klik hieronder en lees meer over: 

Wil je via e-learning geheel zelfstandig in je eigen tijd en tempo aan jezelf werken?

Met Persoonlijke Kracht Online leer je loslaten en doorgroeien.

Burnout en stress symptomen, sociale angsten, spreekangst en lage assertiviteit pak je via e-learning heel grondig aan in Persoonlijke Kracht Online. Je bent snel weer vrij om te doen wat je wilt.

Klik hieronder en lees meer over: