arrow_drop_up arrow_drop_down
22 maart 2015 

Hoe lang duurt een burn-out?

Om een burnout te krijgen moet je heel goed je best doen. Je moet alle capaciteiten die je hebt inzetten om steeds over je grenzen heen te gaan en jezelf eindeloos uit te putten. Je moet in staat zijn om alle signalen te negeren en over de vermoeidheid heen te stappen. Je bent een enorme doorzetter en perfectionist. In ieder geval weet je de controle te houden. Dat is een hele klus. Het lijkt wel topsport.

Maar als je dan zo’n doorzetter bent en al die geweldige capaciteiten hebt; Dan moet je toch ook heel snel van je burnout kunnen afkomen. Dan duurt een burnout toch maar heel kort. Enkelen weken of zo? Ja dat klopt. Met de juiste aanpak ben je heel snel weer fit. Je hoeft zelfs niets nieuws te leren. Je hoeft niet eens iets anders te doen, dan waar je al erg goed in was.

Als je voor jezelf kiest ben je zo weer fit

Het enige wat je hoeft te doen is de beslissing te nemen dat je NU voor jezelf kiest. Je hoeft slechts enkele patronen te doorbreken die je van een gezond en prettig leven afhouden. Je hoeft slechts enkele gerichte stappen te zetten. Maar dan wél de juiste stappen. Dan duurt een burnout echt niet zo lang. Dan ben je weer snel fit.

Is dat alles? Nee: Je hoeft vervolgens alleen nog te zorgen dat je in je kracht blijft. Dat je al jouw capaciteiten op een gezonde en versterkende manier blijft inzetten. Dat je jouw persoonlijk kracht ontwikkelt. Dat je weer helemaal in lijn met jezelf komt. Dicht bij jezelf blijft. En dat je jouw veerkracht en leiderschap ontwikkelt. Dan heb je alle tools om de rest van je leven flow te ervaren.

Is het echt zo simpel? JA

Misschien denk je nu: Als het zo simpel is, waarom zitten sommige mensen dan één tot twee jaar in een burnout? Waarom kom ik er zelf niet uit? Waarom werkt dat bij mij dan niet? Waarom word ik niet geholpen? Waarom lukt het die anderen dan wel? Waarom voel ik me altijd zo beroerd? Waarom? Waarom? Waarom?

Het antwoord op al die ‘waarom-vragen’ is heel eenvoudig: Dat komt omdat je die destructieve ‘waarom-vraag’ stelt. Stop nou eens met die nutteloze vraag en ga iets doen waardoor je binnen enkele weken weer fit bent. Bedenk welke beslissing je nu moet nemen, die je lang geleden al had moeten nemen. En neem die beslissing NU.

Stel de juiste vragen

Stel vervolgens alleen nog versterkende vragen, zoals: Hoe kan ik nu het beste voor mezelf zorgen? Wie kan me daarbij het beste helpen? Wat kan ik nu het beste doen?

Over de schrijver
Jos Verheijden is ervaringsdeskundige senior Burnout Trainer & Coach en helpt ondernemers, MKB-directeuren, zelfstandigen en hoog opgeleide professionals bij het voorkomen en herstellen van burnout symptomen en gerelateerde klachten zoals stress, sociale angsten, uitstelgedrag, werkdruk, onzekerheid, overspannenheid, communicatie en leiderschap. Jos wil bijdragen aan het onafhankelijk en vrij maken van ondernemende mensen waardoor ze hun leven weer terug krijgen. Dat doet hij via zijn coaching, training, vlogs, blogs, interviews en documentaires.
Suzanne Vink
Door

Suzanne Vink

op 23 March 2015

Klopt!
Het klopt helemaal wat erin staat. Maar voordat je zover bent, zul je eerst moeten accepteren dat je een burn-out hebt. Dat duurde bij mij ook al een hele tijd, Aangezien je zo perfectionistisch bent, is het moeilijk om te accepteren dat je gefaald hebt. Toen ik eenmaal de stap had gezet om eruit te komen, ging het inderdaad wel allemaal een stuk sneller. Maar het is een stuk moeilijker dan het klinkt.

Jos Verheijden
Door

Jos Verheijden

op 23 March 2015

absoluut waar

Het is absoluut waar wat je zegt en het gaat zelfs nog een stapje verder: Voor veel mensen is zelfs één burnout niet genoeg! Die hebben er twee of drie nodig om tot het inzicht te komen dat ze NU toch écht iets moeten gaan doen.

Daarom is het inschakelen van gespecialiseerde hulp ook zo belangrijk: Je ziet het zelf niet.

Dat komt door je blinde vlekken, het vastpakken van strohalmen (oh het gaat wel weer), de angst om niet meer te kunnen doen wat je wilt en nog diverse andere redenen.

Anne
Door

Anne

op 23 March 2015

burnout
Wat als angst voorkomt dat je die stappen neemt. Ik wil wel maar durf niet

JosVerheijden
Door

JosVerheijden

op 23 March 2015

Angst
Meestal is het de angst die mensen ervan weerhoudt om stappen te zetten. Voor veel mensen is het veiliger om in de oude sitiuatie te blijven hangen. Ook al is die zwaar energievretend. Een echte beslissing nemen betekent dat je niet meer weet wat er gaat gebeuren. Dat voelt als angst, paniek, onzeker of onveilig. Zoek een goede specialist die je professioneel ondersteunt en je de veiligheid en ondersteuning kan bieden die je hierbij nodig hebt.

Veronique
Door

Veronique

op 23 March 2015

Gelukkig weet ik nu beter
Helaas heb ik de pech om 3 keer in een burn out terecht te komen, de eerste 2 keren heb ik het zoals boven aangepakt, gevolg om een aantal jaren later in het grootste gat terecht te komen. Als ik deze blog lees word ik boos omdat het pijn doet. Je geeft mij weer de schuld van de situatie, ik doe het met alles wat ik weet weer niet goed genoeg en gelijkertijd verdrietig en terwijl ik dit type word ik ook weer blij. Ik ben gelukkig een jaar verder, heb veel aangepakt en dit is jou mening en helaas ook van vele andere, een burn out ben jezelf verantwoordelijk voor. Ik wil mijn eigen rol ook zeker niet uitvlakken, zorg ook nu dat ik zelf bij een aantal dingen uit de buurt blijf. Ooh wat ben ik al ver. Jou aanpak is niet de mijne. Ik weet dat die mij uiteindelijk uitstel had betekent. Dank je wel voor dit inzicht.

JosVerheijden
Door

JosVerheijden

op 23 March 2015

Schuld en verantwoordelijk
Er is een enorm verschil tussen schuld en verantwoordelijk zijn. Door omstandigheden, opvoeding, maatschappij, kerk en media worden we gevormd als mens. Daar kun je niets aan doen. Dat betekent dat je geen schuld hebt als je in een burnout verzeild raakt. Tegelijk zijn het wel jóuw filters, gedragingen en patronen. Daar kun je 100% verantwoordelijkheid voor nemen. Dat betekent dat je uitsluitend aan jezelf hoeft te werken om weer in je kracht en flow te komen. Echter als mensen vanuit hun eigen filters, patronen, ervaringen naar een oplossing zoeken, zullen ze dezelfde instrumenten inzetten als waarmee ze in de burnout zijn gekomen. Het is dus slim om geheel nieuwe en andere manieren te hanteren. Kijk wat je kunt gebruiken (ook als het buiten je comfort zone ligt) en ga ermee aan de slag. Zoek net zo lang totdat je gevonden hebt wat voor jóu werkt.

Bloempje
Door

Bloempje

op 23 March 2015

Kiezen voor jezelf
Wat betekent dat eigenlijk, kiezen voor jezelf? Aan wat voor concrete beslissingen kun je daarbij denken? Voor mij voelt het alsof ik wel door moet gaan, omdat ik anders geen diploma kan halen. Ik ben nu twintig en het gaat bij mij nu al acht jaar op en neer. Op de middelbare school begon ik werkweken van 60 uur te maken. Ik heb namelijk een erg traag werktempo en niemand is er ooit achter gekomen waar dat aan ligt. Gelukkig ben ik ook een slimme meid, maar dat maakt het aan de andere kant extra frustrerend dat ik zo beperkt word door mijn trage werktempo. Omdat ik me nu al acht jaar uitgeput voel, en ten minste twee keer een heftige burn out heb (gehad), wil ik er nu echt eens vanaf. Ik ben moe van het moe zijn en wil me gewoon als een fitte twintigjarige kunnen voelen. Nu ben ik weer gaan sporten, tegen het gevoel van mijn uitgeputte lichaam in en heb ik een bijbaantje genomen, zodat ik ook eens wat anders heb dan alleen maar mijn studie en zodat ik ook eens buiten kom en mensen zie. Dat maakt het wel extra druk nu ook met school en een diploma halen is voor mij heel belangrijk. Heeft iemand nog tips wat ik nog meer kan doen? Ik wil er zo graag vanaf en me weer gezond en gelukkig voelen. Alle ideeën zijn meer dan welkom! (Ps. Ik heb gelukkig wel veel steun van mijn lieve vriend :-)

Jos Verheijden
Door

Jos Verheijden

op 24 March 2015

eerst lekker in je vel

Mijn normale advies is om éérst lekker in je vel en je energie te komen. Veel mensen schrikken dan, omdat ze dan hun bedrijf, baan, gezin of studie niet meer kunnen runnen. Daarom is er altijd wel een tussenweg te vinden en kies je daarvoor.

Ik vergelijk het vaak met de insructies die je krijgt in het vliegtuig mbt zwemvesten: Je moet éérst je eigen zwemvest aantrekken en dán pas bij je kindje. De reden is simpel: je moet zorgen dat je éérst zelf in staat bent (drijfvermogen hebt) om er voor je kindje te kunnen zijn.

Dus eerst onderzoeken waar jij energie van krijgt (binnen je fysieke of mentale capaciteiten) en dan beslissen om je daar volledig op te richten. Ps. Vraag je vriend eens wat hij het beste voor jou vindt.

Sharon
Door

Sharon

op 18 September 2015

Burn out
Hoi jos, In jou stuk schrijf je dat je oude patronen moet doorbreken. Waar moet ik dan aan denken? Groetjes Sharon

Reactie plaatsen

Volg de gratis workshop: "Ik wil/moet* veranderen"