arrow_drop_up arrow_drop_down
26 juli 2020 
in Stress

Vakantiestress, burn-out en hartinfarct

Het is opmerkelijk hoeveel mensen in de zomer- en kerstvakantie een burn-out of hartinfarct krijgen. Veel mensen schieten in de vakantie in de stress en raken helemaal de kluts kwijt. Vanuit mijn vak van Burnout Coach kan ik het principe hierachter natuurlijk prima uitleggen. Ik kan je natuurlijk wel vertellen wat je wél en niet moet doen. Ik weet echter ook dat het essentieel is om de onderliggende structuur aan te pakken. Maar ja: bijna iedereen die met deze problemen kampt, wil daar niets van horen. Hoor jij bij deze categorie?

Een (kerst-) vakantie lijkt de beste tijd om een burnout te krijgen. Niet alleen vanwege de vele gezellige maar ook verplichte momenten met je familie, maar ook vanwege alle voorbereidingen en verwachtingen. Maar als je gelooft dat je van vakantie een burn-out krijgt, heb je het goed mis.

Een burn-out krijg je namelijk alleen als je jarenlang structureel over je grenzen heen gaat. Een vakantie duurt maar een paar weken, dus dat kan nooit de oorzaak zijn. De reden waarom vakantie vaak als argument gebruikt wordt, houdt geen stand en is dezelfde reden waarom mensen een burnout krijgen: Chronisch tekort aan aandacht voor jezelf!

Ik trek het nog wel even

Een typische gedachte van mensen met burnout is ‘dat ze het nog wel even trekken’. Dat ze nog even moeten volhouden en dat het dan wel rustiger wordt. Dat ze nu geen tijd hebben om even afstand te nemen. Herken je dit bij jezelf of je partner?!

Als je deze gedachten combineert met perfectionisme, controlegedrag en grote betrokkenheid, dan heb je alle ingrediënten om een burn-out te krijgen. Maar herken je ook dat je eigenlijk voorwaarden stelt om vrij, overvloedig en gelukkig te leven. Dat er eerst van alles geregeld moet zijn voordat jij kunt gaan genieten.

Verplichte rust

De reden waarom mensen op vakantie een burnout of hartproblemen krijgen, heeft als oorzaak dat ze vóóraf nog alles moeten afronden. Het werk moet nog af. De omzet moet nog even binnengehaald worden. Facturen moeten de deur uit. Dat project moet persé afgerond zijn. De kerstpakketten moeten perfect zijn. De afsluitende borrel moet nog geregeld worden…… (zucht) ….

Al doende probeer je (ondanks alle vermoeidheid) nog vóór de vakantie alles weg te werken, af te ronden en op te ruimen. Het kan eigenlijk niet, maar je probeert het toch. Je lijf staat stijf van de stress en is enorm gejaagd. Dan heb je eindelijk vakantie en kom je plotseling en verplicht tot rust.

Je houdt het nog best even vol

Elke typische burn-out kandidaat is prima in staat om het lang vol te houden. Dat doe je immers al jaren. Dus de vakantie haal je wel. Maar dan komt de rust; dan komen de irritaties over je schoonmoeder, je zus die altijd zo zeurt, de kinderen die super druk zijn, het eten dat niet lekker is en de omstandigheden die tegen vallen. Dat is het moment dat je omvalt. Dat is de druppel die de emmer doet overlopen.

Maar ja omvallen; daar heb je nu geen tijd voor. Het is nu vakantie. Hier heb je zó naar uitgekeken (… zucht…). Een hele week om bij te tanken. De accu op te laden. Leuke dingen te doen. Op vakantie te zijn met je gezin. En warempel; bij sommigen werkt het. Zie je wel; het gaat wel weer (ook zo’n typische uitspraak van een potentiële burnout kandidaat).

Is het beter om vakanties af te schaffen?

Het idee van een Tilburgse professor in ‘vrijetijd wetenschappen’ is om vakanties helemaal af te schaffen. Het idee is, dat als je geen vakantie hebt, dat je dan het gehele jaar door je tijd slimmer indeelt. Persoonlijk denk ik dat dit voor potentiële burnout kandidaten niet zal werken. Die moeten namelijk eerst hun energie vretende patronen aanpakken, voordat ze rust kunnen vinden.

Van de andere kant is het best een goed idee om continu rustig door te werken omdat het lijf moeilijk kan omgaan met abrupte verandering in energie en stressniveau. Het lijf schiet dan in shock. Dat is de reden waarom je een hartinfarct en burnout krijgt op vakantie of binnen drie weken na werkhervatting.

Burnout ná je vakantie.

Eigenlijk was je vakantie te kort en te vol gepropt. Maar ja; dat hoort erbij! De manier van opstarten ná een vakantie verschilt nogal van persoon tot persoon. De één kan totaal niet meer opstarten. Die heeft zondag avond/nacht enorme hartkloppingen en paniekaanvallen. De ander stort pas na een paar weken werken compleet in: Burnout!

Na de zomer- en kerstvakantie raakt Google ‘overbelast’ door het aantal zoekopdrachten naar ‘burnout symptomen’. Als je daarop zoekt dan ben je dus al te ver gegaan. Het was achteraf natuurlijk beter geweest om burnout symptomen te voorkomen. Maar ja; dat geluk heeft bijna niemand.

Als typische burnout kandidaat weet je namelijk zeker dat jij géén burnout krijgt. Je blijft tot het einde zeggen dat het wel lukt. Dat als je dit en dat afgerond hebt, dat je dán je rust en tijd voor jezelf gaat nemen. De last van vermoeidheid, pijntjes, koortslippen, griepjes en vage klachten neem je voor lief. Alsof dat de prijs van geluk is…

Het verhaal van de geluksguru

Er was eens een man die al jaren op zoek was naar het geluk. Toen hij hoorde van de geluksguru wist hij wat hij moest doen. Hij vertrok naar India en ging via het steile pad de berg omhoog naar de tempel van de geluksguru. Hij hoopte hier het geluk te vinden. Maar ja, zoals dat gaat bij geluksguru’s……..

Kunnen wij de (r)evolutie bijhouden?

Veranderingen vinden plaats via evolutie of revolutie. Als mensen sneller veranderen dan gemiddeld, dan wijken ze af van wat als normaal beschouwd werd. Zo kan ik me herinneren dat mijn ouders mijn muziekstijl niet konden waarderen! Een paar decennia geleden werden Dolle Mina’s en hippies heel raar en met afkeurende blikken bekeken.

Gelukkig hebben die revoluties stand gehouden en zijn er grote veranderingen doorgevoerd. We zijn vrijer geworden en we zijn als mens en maatschappij sterk gegroeid. Momenteel vindt er weer een revolutie plaats. Zoals je wel weet worden we overvoerd met enorme hoeveelheden informatie, data, mogelijkheden, indrukken en emoties.

Ons brein past zich hier zo goed mogelijk op aan. Bij de een wat sneller, bij de ander wat langzamer. Het vreemde is dat de mensen die zich heel snel aanpassen nu met afkeurende blikken bekeken worden!

ADD-ers zijn sneller geëvolueerd dan de rest

ADD-ers zijn helemaal klaar voor de toekomst. Ze kunnen ontzettend veel tegelijk waarnemen en ze kunnen grote hoeveelheden data verwerken. Hoe mooi wil je het hebben. Het vreemde is echter dat ze als hyperactief gezien worden. Ze moeten afgeremd worden!! Toch zie ik veel mensen met burn-out symptomen die dit hyperactieve gedrag proberen te evenaren.

Volgens velen zouden ADD-ers een stoornis hebben. Hun hersenen zouden niet goed werken en ze zouden hun aandacht niet vast kunnen houden. ADD-ers zouden een aandacht-stoornis hebben! Snap jij het nog? Ze zijn juist super goed in alles tegelijk aandacht geven! Dat wil iedere burn-out kandidaat.

Pillen om minder hyperactief te worden

ADD-ers zouden aan de pillen moeten zodat ze weer in de pas lopen met degenen die slechts één ding tegelijk aandacht kunnen geven en die het hoge tempo niet bij kunnen houden. Gelukkig is er een wondermiddel uitgevonden. Maar helaas wordt het verkeerd gebruikt. Dat wondermiddel heet Ritalin.

Het wonderbaarlijke is dat Ritalin mensen mét ADD afremt en mensen zónder ADD juist versnelt. Helaas wordt het middel verkeerd gebruikt, want het wordt nu voorgeschreven aan mensen met ADD. Het zou juist voorgeschreven moeten worden aan alle andere mensen, zodat ze het hoge tempo en de vele indrukken beter aankunnen.

Als je Ritalin zou nemen, dan zou alles veel sneller gaan en spannender zijn. Dan zou je alles tegelijk kunnen doen. Dan zou je tempo beter afgestemd zijn op de hoge verwachtingen die jij en de maatschappij aan je stellen. Ps. Je snapt dat dit geen advies is, maar een poging om je wakker te schudden.

Wat moet ik dan wél doen?

Mooie vraag; maar ben je klaar voor het antwoord dat je niet wilt horen? Want de simpele trucjes waar veel mensen naar zoeken, bestaan gewoonweg niet. Burn-out is een reactie van het lijf op structureel overspannen gedrag. Burnout is de oplossing van het probleem dat je continu over je grenzen heen gaat. Je lijf neemt het over van je ‘verstand’.

Trucjes werken niet

Als je lijf rigoureus moet ingrijpen omdat je jezelf jarenlang structureel aan het overwerken bent, dan denk je toch niet dat een simpel trucje of een weekje vakantie je beter zal maken! Droom maar lekker verder. Als je een échte oplossing wilt; pak het dan grondig aan.

Als je burn-out bent en je nu toch écht iets moet gaan doen, dan ben je van harte welkom hoor. Want ook al is je burnout nog zo heftig; met mijn Burnout Training ben je snel weer fit. Ik help je graag, want als Burnout Coach is het natuurlijk mijn werk om jou van je burn-out af te helpen.

Persoonlijke ontwikkeling

Maar ik zou veel liever iets leukers met je gaan doen. Samen aan je persoonlijke ontwikkeling werken bijvoorbeeld. Verder groeien. Uitblinken. Ik zou het fijn vinden als je tijdig zou onderkennen dat je ‘fout’ bezig bent. Dat je veel eerder naar de signalen van je lijf, familie, vrienden en collega’s zou luisteren. Dat je aan jezelf gaat werken nu het nog redelijk goed gaat. Aan persoonlijke ontwikkeling doen zodat je in flow komt en blijft.

Ontwikkel flow en problemen lossen vanzelf op

In het verkeer noemen ze het anticiperen: Dat je vooraf al reageert op iets dat nog niet is gebeurd. Je weet nog wel dat je rij-instructeur regelmatig ingreep en je uitlegde dat je verder vooruit moest kijken. Hopelijk heb je het autorijden nu wel onder de knie en weet je onbewuste precies waar je op moet letten om ongelukken te voorkomen. Voorwaarde is dat je fit bent en in een positieve energie zit.

In je lichaam zorgt het immuunsysteem voor dit anticiperen. Als er wat vreemds in je lichaam gebeurt, dan wordt dit automatisch aangepakt en opgeruimd. Er gaat constant van alles mis in je lichaam. Je immuunsysteem lost dit normaal gesproken allemaal op vóórdat je er last van krijgt. Voorwaarde is dat je fit bent en in een positieve energie zit.

In het dagelijks leven zorgt flow voor dit anticiperen. Als je in flow bent, gebeuren er nog steeds heel veel vervelende dingen. Maar de clou is dat die zich al oplossen vóórdat ze een probleem voor je worden en je er last van krijgt. Voorwaarde is dat je fit bent en in een positieve energie zit.

Positieve energie maakt het verschil.

In je lijf kun je ófwel in een lage energie, ófwel in een hoge energie zitten. Ófwel in een negatieve energie, ófwel in een positieve energie. Ófwel in een lage trilling, ófwel in een hoge trilling. Tegelijkertijd in verschillende energieën zitten is biologisch niet mogelijk.

Als je in een lekkere hoge en positieve energie zit dan lossen alle problemen al op, nog vóórdat ze een echt probleem voor jóu worden.

Richt je aandacht op problemen

Als je je aandacht op problemen richt, als je controle wit houden, als je weerstand ervaart, als je slecht voor je lichaam zorgt, als je ruzie maakt of als je naar het journaal kijkt, dan komt je lichaam vanzelf in een lage trilling en negatieve energie. Hiermee wordt je kwetsbaar voor problemen, pik je een nóg negatievere energie op en wordt je kwetsbaarder voor problemen. Op een gegeven moment zit je zo diep in de problemen dat je er niet meer uitkomt.

Richt je aandacht op oplossingen

Als je je aandacht op oplossingen richt, als je de controle loslaat, als je alles spontaan laat ontstaan, als je goed voor je lichaam zorgt, als je liefde geeft en ontvangt en als je naar lachfilms kijkt, dan komt je lichaam vanzelf in een hoge positieve energie en pik je steeds meer positieve energieën op. Op een gegeven moment zit je zó goed in je vel dat alles vanzelf goed gaat en er uitsluitend mooie dingen op je pad komen.

Sommige mensen denken dat dat niet écht zo is, maar ik denk van wél. Je voelt en ervaart het omdat bijna alle problemen en bedreigingen al lang opgelost zijn voordat jij ze kunt ervaren. Dit is wat flow met je doet. Dit is het ideale leven. Dit is wat je wilt. Dit leer je allemaal in mijn Burnout Training en in Persoonlijk Leiderschap.

Het belang van jezelf goed voelen

Jezelf goed voelen is de basis voor succes in je werk, relatie, welzijn, communicatie en leven. Helaas denken veel mensen dat ze éérst succes moeten hebben om zich goed te voelen. Het is precies andersom: Eerst jezelf goed voelen, dán volgt het succes automatisch. De essentie van succes en flow is dat je heel dicht bij jezelf blijft.

In deze hectische tijd is het belangrijk om jezelf steeds af te vragen wat en wie bij jou past. De vraag die je jezelf kunt stellen is: ‘Hoeveel tijd en energie spendeer ik aan mezelf goed voelen?’ En besteed ik er alleen tijd aan als het écht nodig is, of ook als ik lekker in mijn vel zit?

In de training Persoonlijk Leiderschap ga je hier heel diep op in. Je volgt elke week een Live Sessie en een cursussen over steeds wisselende onderwerpen op het gebied van leiderschap, kracht, assertiviteit, vitaliteit en communicatie.

Door alles regelmatig te herhalen zul je in een flow komen en blijven waarin je moeiteloos alles voor elkaar krijgt wat je wilt. Dat wil jij toch ook!

Over de schrijver
Jos Verheijden is ervaringsdeskundige senior Burnout Trainer & Coach en helpt ondernemers, MKB-directeuren, zelfstandigen en hoog opgeleide professionals bij het voorkomen en herstellen van burnout symptomen en gerelateerde klachten zoals stress, sociale angsten, uitstelgedrag, werkdruk, onzekerheid, overspannenheid, communicatie en leiderschap. Jos wil bijdragen aan het onafhankelijk en vrij maken van ondernemende mensen waardoor ze hun leven weer terug krijgen. Dat doet hij via zijn coaching, training, vlogs, blogs, interviews en documentaires.
Reactie plaatsen

Volg de gratis workshop: "Ik wil/moet* veranderen"