arrow_drop_up arrow_drop_down
7 juni 2015 

Laten we eens nadenken over piekeren

Als je nuchter nadenkt over piekeren dan kom je tot de conclusie dat piekeren eigenlijk best raar is. Je hebt er immers geen grip op en het levert niets anders op dan een slecht gevoel. In onze huidige tijd willen we natuurlijk controle houden over van alles en nog wat. Dus óók over ons piekeren. Waarom lukt me dat nooit? Oh sorry; dit is dus een typische piekervraag. Een betere vraag is: “Wat is eigenlijk het nut van piekeren?” Piekeren is een automatische reactie van je lichaam, dus het zal toch wel érgens goed voor zijn!?

Het grote verschil is dat nadenken een cognitief proces is dat voornamelijk in je cortex plaatsvindt. Je cortex is het gedeelte in je hersenen waar het denken vandaan komt, waar je taalcentrum zit en waar je tijdsbeleving geregeld wordt. Het is ook het enige orgaan dat over zichzélf kan nadenken. Typisch hè!?

Piekeren is een reactie op je stemming

Piekeren komt voort uit je diepere breinen (je zoogdieren en reptiele brein). Piekeren is het gevolg van een gevoel van onveiligheid, afgezonderdheid, onzekerheid, neerslachtigheid, uitputting en potentieel gevaar. Ons lijf vindt het blijkbaar een prima manier om met dit soort bedreigingen om te gaan.

Het heeft dus geen nut om na te denken, jezelf te ergeren of jezelf ongerust te maken over piekeren. Het is een natuurlijke reactie. Het grootste probleem is dat we ‘denken’ dat we de controle kwijt zijn omdat het niet in onze gestructureerde levensstijl past. Door deze gedachte ga je nóg meer piekeren en jezelf nóg slechter voelen.

Hoe stop je met piekeren?

Wat kun je dan wel doen? Nou eigenlijk is het heel simpel. Je moet eerst uit het rotgevoel komen dat ten grondslag ligt aan het piekeren. Dus oude patronen doorbreken, beslissingen nemen en in actie komen. Begin met je leven en je omgeving op te ruimen. Ps. Een échte piekeraar zal denken dat dit niet kan en gaan piekeren hoe dat dan wel niet moet!!

Belangrijk is dat je jezelf goed en veilig gaat voelen. Dat je naar je lijf luistert en daar vanaf NU naar handelt. Fysieke activiteiten zijn erg belangrijk. Geef je lijf wat prettigs te doen. Zorg dat je fit en energiek bent. Ga lekker naar buiten. Wandelen is prima. Zoek je familie en vrienden op. Begeef je onder de mensen. Koop iets leuks voor jezelf. Laat je eens lekker verwennen.

Als dit allemaal niet genoeg is, dan wordt het tijd om professionele hulp in te schakelen van een oplossingsgerichte coach. In mijn coaching pakken we de ‘zwaardere’ issues aan en in mijn trainingen leer je helemaal in je kracht te komen. Dan kun je het zélf. Dit is wat je wilt.

Over de schrijver
Jos Verheijden is ervaringsdeskundige senior Burnout Trainer & Coach en helpt ondernemers, MKB-directeuren, zelfstandigen en hoog opgeleide professionals bij het voorkomen en herstellen van burnout symptomen en gerelateerde klachten zoals stress, sociale angsten, uitstelgedrag, werkdruk, onzekerheid, overspannenheid, communicatie en leiderschap. Jos wil bijdragen aan het onafhankelijk en vrij maken van ondernemende mensen waardoor ze hun leven weer terug krijgen. Dat doet hij via zijn coaching, training, vlogs, blogs, interviews en documentaires.
Desiree
Door

Desiree

op 8 June 2015

Piek in piekeren
Toegankelijke blog weer, Jos! Ik heb hem met een glimlach gelezen. Lang heb ik gedacht dat ik zelden piekerde, en hoogstens opties tot (niet)handelen overdacht in een stille nacht. Tot ik onlangs las dat het 'in je hoofd' houden van gesprekken (die geweest zijn, die nog gaan komen, die je zou willen hebben) óók een vorm van piekeren is. Dat zijn nachtelijke momenten dat ik wit van woede of lam van onmacht een onbeheersbare drang tot contact-leggen heb ;-) Heel vermoeiend.

Boudewijn
Door

Boudewijn

op 17 August 2015

.
Had laatst een discussie met een vriendin van vroeger. Succesvolle dame, eigen bedrijf, geld genoeg enzo maar piekeren! Altijd maar piekeren en problemen zoeken. En ze wilde zo graag overbrengen op mij hoe belangrijk dat piekeren wel niet is, dat MOET je doen hoor! Nadenken! Maar ik kwam niet verder dan zeggen dat je toch alleen maar kan piekeren over dingen die je niet en nooit kan beïnvloeden, want anders los je het tenslotte gewoon zelf op en ben je klaar met erover inzitten. Nou zo simpel was het allemaal niet volgens haar. Toen ik vroeg wat dat piekeren haar op heeft geleverd tot nu toe (behalve meer rimpels als nodig is) kon ze geen sluitend of positief antwoord geven. Toen ik vroeg of ze nooit meer zou willen piekeren? Nou maar wat graag. Niet meer doen dan! Een diepe zucht was haar antwoord, en een verhaal in de strekking van "alsof het allemaal zo eenvoudig is" Nou ja moeilijker is het zeker niet hoor. Iedereen kan het dus jij zéker met al je capaciteiten. Volgens mij ligt ze nu 's nachts te piekeren over hoe ze op kan houden met piekeren. Sorry!

Reactie plaatsen

Gratis workshop