arrow_drop_up arrow_drop_down
25 april 2019 

Burn-out verschijnselen zijn gevolg van slecht leiderschap

Als je met een probleem zit dan wil je daar snel vanaf. Dat is de regel. En de standaard aanpak is om problemen op te lossen. Natuurlijk weet je wel dat je eigenlijk ook de oorzaak moet aanpakken. Maar ja; daar heb je vaak geen tijd voor. Het is allemaal zo’n omslachtig gedoe. Dat schuif je het liever voor je uit. Geef me maar een pilletje en dan kan ik wel weer verder. Veel mensen die in een burn-out zitten of er een gehad hebben zullen dit van zichzelf herkennen. Dit is ook de manier waarop veel mensen hun burn out verschijnselen willen oplossen. En daar klemt de schoen. Want anders dan veel mensen denken zijn burn-out verschijnselen niet het probleem. Ze zijn de oplossing!

Burnout is niet het probleem waarvan je moet herstellen

Als je jouw klachten gaat aanpakken op de manier waarop je een probleem aanpakt, dan heb je pas écht een probleem. Dan ga je aan de symptomen werken terwijl je beter de oorzaak kunt aanpakken. Dan kies je een management stijl die niet werkt. Daar zijn verschillende redenen voor.
   

Je bent al slecht in problemen oplossen

Als je jezelf nu geïrriteerd afvraagt hoe ik dat kan weten en waar ik die wijsheid vandaan haal, kijk dan eens naar het bewijs: Als je namelijk wél goed was geweest in het oplossen van problemen dan had je nu geen burn-out gehad. Veel mensen met burn out symptomen zijn er trots op dat ze zo’n goede manager van problemen en uitdagingen zijn. Maar als je met die aanpak geen rekening houdt met jezelf, je stemming en je energie dan durf ik gerust te stellen dat je een slechte manager bent. Dan stuur je op sub-optimalisaties.

Je gebruikt de verkeerde methode

Als jouw stijl van problemen oplossen tot uitputting heeft geleid, dan zal dezelfde aanpak je alleen maar verder uitputten. Om in een burn-out te geraken moet je erg je best doen. Als je eruit probeert te komen door nóg meer je best te doen, dan snap je wel dat dit niet werkt. Om uit een burn-out te geraken dien je sowieso een andere methode te gebruiken dan waarmee je er in bent gekomen. In ieder geval zul je rigoureuze beslissingen moeten nemen. Maar dat druist waarschijnlijk recht tegen je principes in.

Je ziet je eigen blinde vlekken niet

Als je waarneemt wat er met je lijf, je energie en je situatie gebeurt, dan kun je nooit een burn-out krijgen. Niemand kiest er bewust voor om een burnout te krijgen. Op de een of andere manier zie je niet wat er aan de hand is en wacht je tot je lijf het overneemt. Deze zogenaamde blinde vlekken hebben we allemaal. Maar je hebt blijkbaar ook blinde vlekken die verhinderen dat je tot actie overgaat. Je ziet het niet en je wilt ook niet luisteren naar de signalen en de adviezen uit je omgeving. Je blijft doorgaan tot je er bij neervalt.

Stop met managen en ontwikkel leiderschap

Managen is het nemen van actie, het oplossen van problemen en flink aanpakken. Maar als je typische kenmerken van uitputting ervaart dan heb je daar de energie niet meer voor. Te veel managen leidt sowieso tot uitputting en passiviteit. Leiderschap is het geven van richting, het volgen van je missie en identiteit. Zelf-leiderschap leidt tot energie, samenwerking en samen optrekken. Je zet jezelf in je kracht. Je laat je hoofd en je lijf samenwerken en elkaar versterken.

Leiderschap maakt het verschil

Met zelf-leiderschap wil je aan je burn-out werken, maar je wilt met name de oorzaken weghalen. Je wilt nieuwe manieren vinden om met situaties om te gaan. Je wilt jezelf en je situatie structureel verbeteren. Je wilt terug in je kracht komen. Daar heb je leiderschap voor nodig. Leiderschap maakt het verschil tussen enerzijds burnout, stress, overleven, afhankelijkheid en anderzijds flow, overzicht, leven, vrijheid. Ontwikkel je zelf-leiderschap en kom in een flow van moeiteloosheid waarin alles lukt. Een flow waarin alles eenvoudig is.

Burnout is het gevolg van reageren op je omgeving

  • Je wordt geleefd en je vermijdt wat je niet wilt
  • Je weet niet wie je bent en waar je voor staat
  • Je weet niet wat je passie en je kracht is
  • Je ervaart stress en je bent afhankelijk

Leiderschap is het handelen vanuit je missie en passie

  • Je leeft proactief en je doet wat bij jou past
  • Je hebt je missie, visie en identiteit helder
  • Je weet wat je kracht en je passie is en leeft ernaar
  • Je ervaart rust, ruimte en overzicht

Herstellen van burn-out is het ontwikkelen van leiderschap

Om weer fit en energiek te worden hoef je niet aan je management kwaliteiten te werken. Het is beter om je leiderschap te ontwikkelen. Met voldoende ontwikkeld zelf-leiderschap zullen je management kwaliteiten prima gedoseerd te gebruiken zijn.

Open je hart

De essentie van zelf-leiderschap is leven vanuit je hart en ziel. Je hart heeft een enorme verbindende energie. Als die vrij stroomt dan ervaar je onvoorwaardelijke liefde en verbinding. Dit doe je vanuit je diepste bewustzijn. Dit is typerend voor authenticiteit, wijsheid en kracht. Mensen met burnout klachten zitten in een verlaagd bewustzijn. Om dit bewustzijn weer te verhogen zul je jezelf éérst vrij moeten maken van oude bagage. Dit is redelijk praktisch en overzichtelijk te doen. Ps. Je moet alleen even weten HOE!

Ontwikkel je kwetsbaarheid

De volgende fase is meestal veel spannender en vereist een veilige omgeving met gelijkgestemden en goede begeleiding. Jezelf vanuit verbinding kwetsbaar opstellen is je volgende stap naar zelf-leiderschap. Dit is het proces waarbij je het denken gaat loslaten en volledig in het NU en in flow komt. Door meer te vertrouwen op de signalen van je lijf kom je dichter bij jezelf, wordt je authentieker en charismatischer. Je neemt alleen nog beslissingen die goed voelen, zul je de juiste mensen aantrekken, meer mogelijkheden zien en je kansen pakken.

Maak je persoonlijke missie helder

Wat is jouw ding? Wat is jouw 'reden van bestaan'? Waarom ben je hier op aarde? Wat is jouw toegevoegde waarde? Stel jezelf deze vragen om je persoonlijke missie helder te krijgen. Je hebt je missie nodig om jezelf richting te geven. Met helderheid over je missie weet je zowel bewust als onbewust wat je te doen staat. Om wérkelijk prettig te werken en energie over te houden is het van wezenlijk belang dat jouw persoonlijke missie perfect aansluit bij wat je doet.

Maak je identiteit helder

Je identiteit omschrijft wie je bent en hoe je in elkaar steekt. Om jezelf te omschrijven gebruik je woorden als ‘Zo steek ik nou eenmaal in elkaar’. Maar tegelijk heb je persoonlijke voorkeuren die diep in je systeem verankerd zitten. Met persoonlijkheidstesten zoals de NLP Metaprogramma’s stel je vast wat jou diepe ingebakken voorkeuren zijn. Om te herstellen van je burn out dien je in eerste instantie zo dicht mogelijk bij deze voorkeuren te blijven en jezelf daar goed bij te voelen. Vervolgens is het belangrijk om flexibiliteit op te bouwen. Hiermee zul je binnen je persoonlijke missie en met energie gevende waarden helemaal jezelf zijn, terwijl je soepel meebeweegt met wat er speelt in het hier en nu. Je doet dit alles in de Burnout Training.

Weet waar je energie van krijgt

Managers sturen vaak op 'wat ze niet willen' in plaats van 'wat ze wél willen'. Zonder dat je het in de gaten hebt, kost dit veel negatieve energie. Je raakt er uitgeput van. Je geeft teveel aandacht aan het voorkomen van problemen. Met name je waarden zullen ofwel energie geven, ofwel energie kosten. Je waarden bepalen voor een groot deel waar jij prioriteit aan geeft. Het is van wezenlijk belang om al je waarden positief, benaderend én helder te maken.

Bij aanpakken van burnout ga je van tijd- naar energiemanagement.

Als je op een dag alle leuke dingen wilt doen die je meer energie geven, dan heb je geen tijd meer om te werken en alles af te krijgen. Toch?! Stel dat het goed voor je is om elke dag een uur te mediteren, sporten, studeren, ontspannen, wandelen, lezen, hobby, muziek luisteren, met je kinderen spelen, aandacht aan je partner geven, met collega’s sparren, iets bijdragen en tijd voor jezelf nemen dan is de dag al om.

Stress krijgen van ontspannen

Als je alleen al stress krijgt van dit lijstje, dan komt dat waarschijnlijk omdat je beseft dat je daar allemaal geen tijd voor hebt. Dat je beseft dat een dag maar 24 uur heeft. Dat je energie beperkt is….. (pffff) Als je een baan hebt aan een lopende band, dan is het zo dat als je de band wat harder laat lopen, dat je dan meer produceert. Maar in de meeste hogere functies is het belangrijk om slimmer te werken in plaats van harder. Harder werken betekent tijdsdruk omdat je jouw inzet afmeet aan de tijd die je hebt.

Tijd is een illusie die je energie kost

En tijdsdruk levert stress op waardoor je energie zakt en je dus minder productief bent. Voor je het weet zit je in een negatieve spiraal en eindig je in een burnout. Hoewel een klok met een constante snelheid rond draait, is onze beleving van tijd variabel. Soms vliegt de tijd en soms lijkt hij stil te staan. Als je gestressed bent en je zit constant op je horloge te kijken, dan heb je het idee dat je jouw werk nooit op tijd af krijgt. Als je in flow bent heb je geen enkel besef van tijd en heb je alle tijd van de wereld. Je bent dan met je volle aandacht in het NU.
   

Vraag je af wat écht belangrijk is

Het is opmerkelijk dat je jezelf druk maakt over alles wat er moet gebeuren en dat je bang bent dat het niet in een dag past, terwijl je jezelf zelden afvraagt wat nu eigenlijk écht belangrijk is. Misschien vind je deze stap even te groot, maar ga eens bij jezelf na wat je over tig jaar op je sterfbed zult denken: Zul je jezelf druk maken over dat ene project dat niet op tijd af was, of zul je jouw leven overzien in criteria als liefde, geluk, overvloed, delen, samenzijn, gezondheid, welzijn.

Je energie is het belangrijkst

Aangezien tijd een subjectieve ervaring is en je zou die subjectieve ervaring ‘sturen’ door de hele dag in flow te zijn (waardoor je dus geen tijd ervaart), dan duurt een dag dus even lang als een heel leven en is hij even belangrijk!!! Dan zou het zo maar kunnen zijn dat je de allerhoogste prioriteit geeft aan je energie, hoe je jezelf voelt, je stemming en alles waar jij je goed bij voelt. Dan leef je het leven zoals het oorspronkelijk bedoeld is: liefdevol, gelukkig, overvloedig, vrij, gezond.

Doe alleen nog wat je energie geeft

De makkelijkste manier om in flow te komen is om alleen nog dingen te doen die je energie geven. Energie en jezelf goed voelen heeft de allerhoogste prioriteit. Stap 1 is om dingen die je niet leuk vindt te veranderen zodat ze alsnog energie gaan geven. Stap 2 is om onmiddellijk te stoppen met dingen waarbij dat niet lukt of die je veel energie kosten. Zo eenvoudig is het!

Persoonlijke effectiviteit

Als je denkt dat dit voor jou niet mogelijk is, besef je dan dat er ongelooflijk veel mensen zijn die dit al doen. Sommige mensen doen dit van nature, maar veel mensen hebben het (soms door schade, schande, verlies, ziekte, burnout) geleerd of moeten leren. Met name in mijn training Persoonlijk Leiderschap ga je, op regelmatige basis, aan je persoonlijke effectiviteit werken en krijg je jouw prioriteiten weer helder en je energie weer op orde. Met persoonlijk leiderschap herstel je niet alleen van je burnout, maar wordt je ook weer de beste versie van jezelf en kun je de gehele wereld weer aan. Dat wil jij toch ook?!
Over de schrijver
Jos Verheijden is ervaringsdeskundige senior Burnout Trainer & Coach en helpt ondernemers, MKB-directeuren, zelfstandigen en hoog opgeleide professionals bij het voorkomen en herstellen van burnout symptomen en gerelateerde klachten zoals stress, sociale angsten, uitstelgedrag, werkdruk, onzekerheid, overspannenheid, communicatie en leiderschap. Jos wil bijdragen aan het onafhankelijk en vrij maken van ondernemende mensen waardoor ze hun leven weer terug krijgen. Dat doet hij via zijn coaching, training, vlogs, blogs, interviews en documentaires.
Reactie plaatsen

Volg de gratis workshop: "Ik wil/moet* veranderen"