arrow_drop_up arrow_drop_down
22 september 2020 

Train je brein voor flow en geluk

Flow en geluk? Veel mensen willen éérst van hun problemen af. Maar is het eigenlijk wel nuttig om daar energie in te steken? Dankzij neurologisch hersenonderzoek weten we dat je ‘probleem-denken’ op een andere plek in je hersenen is opgeslagen dan je ‘oplossing-denken’. We weten ook dat je jouw hersenen kunt trainen en dat ‘denken’ gewoon geoefend gedrag is. Door ergens aandacht aan te geven oefen je jouw hersenen en wordt dat specifieke deel sterker. Vergelijk het maar trainen in de sportschool. Als je bepaalde spieren oefent, zullen ze sterker worden. Spieren die je ‘verwaarloost’ zullen slapper worden. Zo werkt het in je brein ook.

Hoe werkt ‘denken’ in je brein?

Als je ff verder leest, valt het dan op dat je wrdn kunt lezen terwijl de klnkrs er uit gehaald zijn. Dat komt omdat klinkers en medeklinkers in een ander deel van je hersenen worden verwerkt en elkaar aanvullen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor verticale en horizontale lijnen. Voor verschillende kleuren en voor alle zintuiglijke waarnemingen (beelden, geluiden, gevoelens, geuren en smaken).

Ons brein haalt overal informatie vandaan en combineert al die gegevens tot iets zinvols. Wat ‘zinvol’ is wordt bepaald door waar jij in het verleden jouw aandacht op vestigde. Daarom zal de ene persoon mogelijkheden zien en de andere problemen. Terwijl ze naar dezelfde situatie kijken ervaren ze die dus heel anders. Dat is het verschil tussen ondernemers en werknemers, tussen leiders en volgers en tussen mensen met veel of weinig geluk in hun leven.

Problemen zien is goed geoefend gedrag

Als je bijvoorbeeld heel makkelijk overal problemen ziet, dan is het bijbehorende deel van je brein daar goed in getraind. Je kunt gaan oefenen om dat los te laten. Maar ja, waarschijnlijk zul je denken: “Dat lukt me toch niet”. Die gedachte komt uiteraard voort uit het deel van je brein dat zo goed is in problemen zien. Grote kans dat het deel van je brein dat vooral mogelijkheden ziet, nauwelijks ontwikkeld is. Ga dit deel dus oefenen!

Mogelijkheden zien is geoefend gedrag

Mensen die overal mogelijkheden en kansen zien, hebben het bijbehorende deel van hun brein gewoon goed geoefend. Het deel dat vooral problemen ziet is dan minder ontwikkeld. Even voor de probleem-denkers: Bij mannen tot 23 jaar is dat deel sowieso niet actief. Daarom zien ze nauwelijks gevaar en doen ze onbezonnen dingen. Later ontstaat er een mooie balans die hopelijk doorslaat naar het positief denken en het zien van mogelijkheden.

De biologie van het gelukkige brein

Je hersenen produceren allerlei stofjes om je goed te voelen. Onder andere dopamine. Ze noemen dit ook wel het geluks-hormoon. Maar wist je dat dit hormoon er ook voor zorgt dat je heel makkelijk nieuwe dingen leert? Hoe mooi wil je het hebben! Als je gelukkig bent, leer je ook nog eens makkelijker nieuwe dingen. Én als je gelukkig bent zie je vooral mogelijkheden en trek je allemaal leuke dingen en gelukkige mensen aan. En wat nog mooier is, dat die twee tegelijkertijd gebeuren en elkaar versterken.

Dankbaarheid

Als je jezelf goed en gelukkig voelt dan leer je sneller en gemakkelijker om jezelf goed en gelukkig te voelen! Er is een prachtige manier om de delen in je brein die je in flow en geluk brengen te trainen. Dat doe je door zoveel mogelijk aandacht te geven aan kleine dingen die nieuw en anders zijn en hier dankbaarheid bij te voelen. Dankbaarheid is een super krachtige ingang om jezelf snel beter te voelen. En het is nog lekker ook!

Het is super eenvoudig om te oefenen met dankbaarheid en je kunt het altijd en overal doen. Neem gewoon elke dag 10 minuten de tijd en benoem drie nieuwe ‘dingen’ waar je dankbaar voor bent. Dat kunnen heel specifieke dingen zijn (bijvoorbeeld: Ik ben dankbaar dat ik deze blog nu lees), maar ook heel abstracte (bijvoorbeeld: Ik ben dankbaar dat er mensen zijn die hun kennis delen en waar ik iets van kan leren).

Affirmaties

Affirmaties zijn woorden die je tegen jezelf zegt! Affirmaties gebruik je bewuster dan de onbewuste stemmen in je hoofd. Affirmaties zijn de dingen die je graag tegen jezelf zegt en die je versterken. Die je beter maken, die je de gewenste richting opsturen. In het begin zal het vooral gericht zijn op oefenen van nieuwe gedachten, later zijn ze meer bedoeld om jezelf steeds te blijven herinneren aan wat je wilt.

In plaats van iets moeilijk te vinden, kun je het net zo goed makkelijk vinden. Het is en blijft maar een idee. Maar dat idee versterk en bevestig je zelf! Als je constant tegen jezelf zegt dat het moeilijk is, dan ga je er zelf in geloven. Als je constant tegen jezelf zegt dat het makkelijk is, dan ga je dat ook geloven. Het is jóuw realiteit.

Ho’oponopono

Stel dat je negatieve gedachten zo sterk zijn dat je de lading graag wilt loslaten. Dan is er bijvoorbeeld Ho’oponopono. Het is best interessant dat voordat je iets kunt loslaten je zeker wilt weten dat het allemaal goed komt. Je wilt de zekerheid dat het probleem dat je vasthoudt vervangen zal worden door iets wat veel prettiger is. Aan het probleem ben je inmiddels gewend geraakt, maar hopelijk niet te gehecht! Wat er voor terug komt moet je maar afwachten.

Het is best vreemd dat we zo moeilijk doen over loslaten. In ons lijf en in de natuur is loslaten een natuurlijk proces dat automatisch plaatsvindt. Omdat wij mensen de enige soort zijn die nadenken over wel of niet loslaten, zou je denken dat het onze natuur is. Maar dat is dus niet zo! Als je weer je eigen natuur zou volgen, dan hoef je nooit meer na te denken over loslaten: Dan doe je niet anders!

Oefenen is en blijft de essentie!

Oefenen, actie nemen en stapjes blijven zetten is essentieel om steeds meer flow en geluk te ervaren. Je kunt boeken lezen en bedenken wat je wilt, maar als je geen actie neemt dan gebeurt er helemaal niets. Als je klaar bent om een volgende stap te zetten, dan kun je een paar dingen doen: Zoek gelijkgestemden op die ook willen groeien in flow, energie en geluk. Ga met hen in een veilige omgeving samenwerken en nieuw gedrag oefenen.

Het verschil met snel even iets loslaten is dat persoonlijke groei een langdurig en continu proces is. Je neemt steeds kleine stapjes en je versterkt je nieuwe gedrag tot het ingesleten is. Uiteindelijk wil je dat het nieuwe gedrag het oude vervangen heeft. Je wilt dat het nieuwe gedrag net zo vanzelfsprekend is als het oude nu nog lijkt te zijn. Mijn programma’s Mindfulness met NLP, Persoonlijke Kracht en Persoonlijk Leiderschap zijn hier volledig op gebaseerd.

Begin vandaag met het continu trainen van je brein voor meer flow en geluk!

Wat je wilt is al in flow

Je hebt vast wel gehoord van de Law of Attraction. Dan weet je ook wel dat verlangen je uit de flow trekt, waardoor je nooit bereikt wat je wilt. Dus laat je verlangen maar los. Dan heb je ook nog weerstand. Dat blokkeert al helemaal dat je niet zult ontvangen wat je wilt. Lastig hoor: Want verlangen en weerstand zitten diep in je verankerd. Het irritante is dat je wéét dat alles wat je wilt al aanwezig is. Je hoeft het alleen maar te ontvangen.

Het zijn de subtiele verschillen die het verschil maken

Eerlijk gezegd beheers ik de theorie al jaren, maar begin nu pas écht te begrijpen hoe het werkt. Het zijn de subtiele verschillen die het verschil maken. Ik wil het graag met je delen.

Allereerst is het essentieel om verlangen en weerstand te her-definiëren en helder te maken. Historisch hebben we enorm veel betekenissen en ladingen aan deze woorden gegeven, waardoor het nu zo complex is. De nieuwe definities zijn:

  • Verlangen is het weten dat iets klaar staat om te ontvangen.
  • Weerstand is elke vorm van iets specifiek maken of willen bevatten.
  • Momentum is een stijgende energie. Een soort sneeuwbal effect.

Als je deze definities vergelijkt met hoe we ze normaal gebruiken, zul je mogelijk een fors verschil ontdekken. Met de nieuwe versies komen we tot de volgende stellingen:

  • Verlangen met veel momentum en belast met weerstand is de basis voor teleurstelling.
  • Verlangen met weinig momentum en vrij van weerstand is de bron van ongekende mogelijkheden.
  • Verlangen met veel momentum en vrij van weerstand is een heerlijke flow.

Laat het verlangen los

Als ik zeg “laat het verlangen maar los” dan verwijs ik naar de eerste stelling. De grote fout die we maken is dat we het verlangen op onze manier ingevuld willen krijgen. Door het specifiek te maken voeg je weerstand toe aan het verlangen. Als je er dan ook nog eens veel waarde aan hecht, creëer je negatief momentum en kan het alleen maar op een teleurstelling uitlopen.

De juiste aanpak is belachelijk simpel: Je kunt het verlangen benoemen, maar dat hoeft niet eens: Je weet al lang wat het is en dat het voor je klaar staat om te ontvangen. Neem  gewoon iets kleins in gedachten waarvan je makkelijk een goed gevoel krijgt (stelling twee). Je hoeft nu alleen maar dit gevoel zo vaak en intens mogelijk te voelen.

Onvoorwaardelijk open staan voor wat zich aandient

Belangrijk is om geen specifieke eisen te stellen (=weerstand) maar dat je het gewoon laat gebeuren. Zorg dat je alles wat je uit je positieve energie trekt vermijdt. Trek er gewoon eens een paar weken voor uit en kijk wat het met je doet. Leuk is het in ieder geval!

Door aandacht te geven aan het goede gevoel creëer je momentum (stelling drie). Het gevoel wordt vanzelf krachtiger en makkelijker op te roepen. Hierdoor komen er vanzelf nieuwe leuke gevoelens in beeld. Die pak je er gewoon bij. Op een gegeven moment ben je zo gelukkig dat je constant in flow bent en alles vanzelf gaat. Probeer het eens!

In mijn coaching leer je alle finesses om vanuit mindfulness in flow te komen en te blijven. Ik ben nu al blij om je te ontmoeten. Voel je vrij je plaatsje alvast te reserveren.

De structuur van FLOW ontrafeld

Er wordt veel onderzoek gedaan naar de structuur van flow. Met name het Flow Genome Project is er op gericht om de gehele structuur van flow bloot te leggen. Zij zijn er met name in geïnteresseerd hoe je tot absolute top-prestaties kunt komen. Hoe je op het juiste moment kunt pieken. Van de andere kant wordt het woord ‘flow’ ook gebruikt voor ‘lekker in je vel zitten’. Het perfecte leven leven waarbij alles ‘als vanzelf’ gaat. Waarbij je tegelijkertijd creatief, productief én ontspannen bent.

In onderstaand filmpje leer je dat het ‘flow-proces’ vier stappen doorloopt. In eerste instantie ben je vooral aan het voorbereiden, dan laat je alles los, waarna je in flow komt. Na deze ‘flow-staat’ moet je weer ‘afkicken’. Wat ik interessant vind is dat ze de eerste en laatste fase als potentieel vervelend omschrijven.

Het perfecte leven is alleen mogelijk in flow

Als je de flow-cyclus vooral gebruikt om het perfecte leven te leven, dan neem je die fases voor wat ze zijn en zullen ze je versterken. Dan haal je daar juist je kracht vandaan. Dat is waar persoonlijke ontwikkeling op gericht is.

Als je al een training bij mij gevolgd hebt dan herken je mogelijk dat de vier stappen van het flow-proces overeenkomen met het Meta-patroon van NLP. Je begint met inleven in je situatie, dan laat je alles weer los, vervolgens stap je in je hulpbronnen (flow). Daarna integreer je al je kennis in je dagelijks leven. Hierdoor zal alles beklijven en zal het de volgende keer nog makkelijker en beter gaan.

Stel je eens voor dat dit proces een gewoonte voor je is geworden en dat je brein getraind is om steeds makkelijker in flow te gaan! Dat je zoveel veerkracht in je brein hebt ontwikkeld dat je van elke fase kunt genieten en steeds weer terug in flow komt! Wat zou dit jou opleveren?!

En hoe makkelijk is het het dat je dit gewoon kunt leren in mijn trainingen!!

Over de schrijver
Jos Verheijden is ervaringsdeskundige senior Burnout Trainer & Coach en helpt ondernemers, MKB-directeuren, zelfstandigen en hoog opgeleide professionals bij het voorkomen en herstellen van burnout symptomen en gerelateerde klachten zoals stress, sociale angsten, uitstelgedrag, werkdruk, onzekerheid, overspannenheid, communicatie en leiderschap. Jos wil bijdragen aan het onafhankelijk en vrij maken van ondernemende mensen waardoor ze hun leven weer terug krijgen. Dat doet hij via zijn coaching, training, vlogs, blogs, interviews en documentaires.
Reactie plaatsen

Gratis workshop